Kada razmatramo cijene proizvoda, često nas može neugodno iznenaditi koliko one variraju od zemlje do zemlje. To se može vidjeti na primjeru formule (prehrane) za bebe. Isti proizvod, iste gramaže od 600g, istog prodajnog lanca, u Njemačkoj košta 6.45€, u Hrvatskoj 7.95€, a u Bosni i Hercegovini 7.77€.
S obzirom da je životni standard u Njemačkoj dosta viši nego na našim prostorima, neugodno nas je iznenadila ova informacija.
No pošto izrazito volimo trgovački lanac u pitanju, htjeli smo im dati priliku, pa smo sami odlučili istražiti faktore koji bi mogli biti razlog navedene cjenovne razlike.
Evo što smo otkrili:
Porezi i carine
Porezi na dodanu vrijednost (PDV) i druge vrste poreza mogu značajno utjecati na cijenu proizvoda. Svaka zemlja ima svoju stopu PDV-a, a ovaj porez se može značajno razlikovati među zemljama. Osim toga, uvozne carine i tarife također mogu utjecati na cijenu uvoznih proizvoda.
Troškovi transporta i distribucije
Udaljenost između proizvođača i krajnjeg tržišta, kao i infrastrukturni izazovi, mogu povećati troškove distribucije, što će se odraziti na krajnju maloprodajnu cijenu. S obzirom da se navedeni proizvodi za bebe ne proizvode blizu naših prostora, moglo bi biti da se ovdje zapravo radi o troškovima transporta.
Marže trgovaca
Trgovci i distributeri dodaju svoje marže na proizvode kako bi pokrili svoje troškove i ostvarili profit. Ove marže mogu varirati ovisno o konkurenciji na tržištu, pregovaračkoj moći trgovaca i drugim tržišnim faktorima. No kako s eu ovom slučaju radi o istom trgovcu, nekako smo mišljenja da ovaj faktor ne bi trebao utjecati na cjenu proizvoda.
Kupovna moć potrošača
U zemljama s većim prosječnim prihodima, proizvođači i trgovci mogu postaviti više cijene jer potrošači imaju veću kupovnu moć. No ima li smisla povećavati cijenu proizvoda u državi gdje je kupovna moć potrošača manja, a snižavati u državama u kojima je kupovna moć potrošača veća?
Regulatorni okvir
Otkrili smo i da regulacije vezane uz kvalitetu, sigurnost i standardizaciju proizvoda mogu utjecati na troškove proizvodnje i distribucije, što se može odraziti na krajnju cijenu. No, to svakako ne bi trebao biti faktor koji bi mogao utjecati na ovoliku razliku u cjeni dječje formule jer je kvaliteta i sigurnost proizvoda zasigurno ista u cjeloj Europskoj Uniji.
Dakle, u čemu je fora?
Vjerujte da ne znamo ni sami. Jedini faktor koji nam se čini realan je udaljenost i cijena prijevoza. Što vi mislite? Koji su razlozi zašto bi isti proizvod, istog trgovačkog lanca, imao ovoliku razliku u cjeni?